In gesprek over ‘leven en leren in coronatijd’
Jaarlijks komen vele kinderen uit Nijmegen naar de raadzaal van het stadhuis om te vergaderen over hoe ze hun eigen leefomgeving kunnen verbeteren of om volwassenen te adviseren over onderwerpen die kinderen aangaan. Helaas kon dit vanwege de pandemie niet doorgaan. In plaats daarvan is de Kinderraad-Nijmegen online gegaan.
Vijf groepen van de basisscholen Hidaya, Het Talent en De Lanteerne hebben nagedacht over het thema ‘leven en leren in coronatijd’.
De kinderen hebben met hun klasgenoten zichzelf vragen gesteld, zoals:”Waar maken we ons zorgen over of wat hebben kinderen nodig?” Op 14 april hebben de gekozen vertegenwoordigers online kennis met elkaar gemaakt en hun ervaringen gedeeld. Na afloop deelden ze met elkaar dat het erg inspirerend was elkaars ideeën te horen en dat ze wel vaker met kinderen van andere scholen in gesprek zouden willen.
Op 28 april gingen de vertegenwoordigers met volwassenen in dialoog onder begeleiding van dialoogleider Inge van Dijk (lid van de gemeenteraad van Nijmegen). Wethouder Petra Molenaar:”We proberen zo goed mogelijk te kijken wat de stad nodig heeft en de juiste keuzes te maken. Daarom is het belangrijk om te horen wat kinderen nodig hebben” Onderwijsbestuurder (Conexus) Luciënne van den Brand:”Als we goed met elkaar praten, begrijpen we elkaar beter en lossen problemen zich vanzelf een beetje op.”Naast de wethouder en de onderwijsbestuurder waren ook vier gemeenteraadsleden aanwezig.
Op de vraag wat kinderen in coronatijd het meest hebben gemist, antwoordden zij:”Andere kinderen, school en familie.” Er zijn ook positieve dingen aan corona, namelijk dat je meer tijd doorbrengt met je gezin. Maar veel kinderen vervelen zich en de behoefte aan gezelligheid en contact is groot. Daar hebben zij creatieve en slimme oplossingen voor bedacht: samen huiswerk maken, een groepsapp voor eenzame kinderen, een creativiteitswedstrijd en activiteiten organiseren voor ouderen. Ook kwam naar voren dat kinderen meer zouden moeten bewegen. Bijvoorbeeld door langer gymlessen te krijgen of middels naschoolse activiteiten.
Een ander idee is het organiseren van een leesuurtje. In kleine groepjes gaan kinderen (of volwassenen) buiten lezen, op afstand met je eigen boek. Zo wordt lezen leuker!
Binnenkort laten de volwassenen aan de kinderen weten wat zij met al deze ideeën gaan doen.
Wordt vervolgd!